Responsive website, mobile site of App de verschillen.

Responsive website, mobile site of App de verschillen.

Tegenwoordig zijn er vele soorten mobiele media; eigen website op basis van responsive design, mobiele website of page maar ook app’s. Alvorens de keuze te kunnen maken, is het belangrijk per mogelijkheid kort de de voor- en nadelen te kennen.

 

Responsive site

Als we het over responsive design hebben, denken we meestal aan een website die zich automatisch aanpast aan de breedte van het beeldscherm van het device. Responsive is zeker niet alleen het herschikken van layout. Het kent ook andere functionaliteiten zoals mobile friendly manier presenteren. Bv een carrousel kan een andere vorm krijgen, nieuwsoverzichten kun je beperken tot titels, het menu wordt vervangen door een hamburger icon etc. Daarnaast kun je specifieke mobiele functies opnemen, zoals een call button.

He feit is we dat er één basis website is die zich automatisch aanpast aan het device, (desktop pc, mobiel, tablet). Deze schaalbaarheid komt door het flexibele grid. Naast het flexibele grid hebben we te maken met flexibele media, zoals foto. Dit zorgt ervoor dat ook deze aangepast worden aan de breedte van het device. Dit vergroot het gebruiksgemak voor de bezoeker.

Voordelen:

Eenmaal ontwikkelen
Er is maar één website die onderhouden moet worden
Content is altijd overal gelijk tenzij er expliciet gekozen wordt voor responsive design met dynamic serving. Hiermee kun je de content per type device aanpassen. Dit kan een betere gebruikerservaring opleveren en kan voordelen bieden voor SEO. Grote nadeel is dan wel weer het beheer en de daarmee samenhangende kosten.
Het medium herkent de website. In tegenstelling tot wat we vaak horen is het bij responsive design wel mogelijk om grote afbeeldingen te gebruiken. Deze passen zich aan het medium aan, zodat laadtijden optimaal blijven.

Nadelen:

Werkt niet bij de oudere browsers IE 8 of ouder.
Ontwikkeld voor klassieke media. Deze hebben veelal geen touch screen, waardoor de touch screen functionaliteit niet optimaal werkt of helemaal niet benut wordt. Hier kunnen echter oplossingen voor ontwikkeld worden, waardoor de gebruikerservaring positief blijft.

 

Mobiele website

De mobiele website, ook wel web app, is specifiek ontwikkeld en geoptimaliseerd voor het kleiner scherm van de Smartphones. De hoeveelheid informatie is vaak weloverwogen beperkt tot het geen hoog nodig is voor een mobiel webbezoeker. Vaak wordt hierbij gebruik gemaakt van specifieke functionaliteiten. Waardoor je een betere gebruikerservaring kunt creëren of hogere conversie kunt realiseren.

Voordelen

Bij specifieke functionaliteit
Past in de marketing gedachte als extra tool
Zeer overzichtelijk als gevolg van de beknopte informatie alleen de informatie die de mobiele bezoeker op dat moment echt nodig heeft.
Snelle laadtijd, de applicatie en beeldmateriaal geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik.
Optimale gebruikerservaring, omdat een mobiele website geoptimaliseerd is voor een klein scherm.
Een mobiele website heeft een groter bereik dan Apps omdat een mobiele website op elke willekeurig mobiel platform (besturingssysteem zoals smartphone) te bekijken is.
Optimaal interaction design; aangezien het design specifiek afgestemd is voor mobiele devices (kleine schermpjes), is navigeren eenvoudig.
Omdat een mobiele website platformonafhankelijk is, hoef je maar één keer te ontwikkelen en de software maar op één plek te onderhouden. Dat scheelt een hoop in de kosten.
Relatieve snel update mogelijkheid doordat de app niet geïnstalleerd wordt op de device.

Nadelen

Extra onderhoud
Kent geen data opslag mogelijkheid op het device waardoor er altijd een internet verbinding nodig is.
Dubbele content die je bij dient te houdenVoorbeeld is een website met alleen adres gegevens openingstijden en de vestiging, natuurlijk de dichtstbijzijnde vestiging centraal gepositioneerd, op basis van GPS. Voor de overige informatie wordt er van de mobiel variant verwezen naar bijvoorbeeld de website.

 

App’s

Een is een applicatie die ontwikkeld is voor een specifiek device, bijvoorbeeld tablet of smartphone.. Hierdoor kunnen extra functies aan de app toegevoegd worden. Zo kunnen gebruikers profiteren van de nieuwste technologie die beschikbaar is voor de mobiele apparaten. Maar interessanter is dat een app gebruik kan maken van gegevens van je telefoon. Bijvoorbeeld Whatsapp kan je adressen boek gebruiken om contacten op te sporen. en Apps kunnen uitgerust worden met specifiek functies zoals lLocation Based Services. Bij app’s wordt er onderscheidt gemaakt tussen natives app en hybride app’s, waarbij de laatste een soort combi is van de native en web app.

De eerste de vraag dien men zich moet stellen wat moet de app kunnen en creëer ik hiermee voldoende toegevoegde waarden. Om een vertaling van een standaard website naar een app te maken is een slecht idee. Apps zijn juist taakgericht.
Realiseer je wel dat gebruikers eerst aangezet dienen te worden tot downloaden alvorens ze hem uüberhaupt kunnen gebruiken. Daarnaast in tegenstelling tot de andere media moet je er bij de app wel voor zorgen dat deze ten eerste vindbaar is (Istore Google paly) . Hierbij komt het targetten van prospect en klant om de hoek kijken. Prospects kiezen liever voor een mobile site (nog geen binding met merk of diens). Klanten kiezen gemakkelijker en vaker voor een app, als die tenminste meerwaarde biedt.

 

Voordelen

App kan data opslaan op je telefoon waardoor er geen internet-verbinding vereist is.

 

Nadeel

Afhankelijk van de aard van de app kan een Internet-verbinding vereist zijn.
Een app wordt geïnstalleerd op een mobiel device van de gebruikers.
Een app moet eerst gedownload zijn alvorens je de functionaliteit kunt benutten.
Ontwikkelaars ontwikkelen aparte app versie voor elk mobiel device. Dit vergt wel versie beheer en dat brengt kosten met zich mee.

 

Conclusie toegankelijk maken informatie.

Er bestaat niet één goede oplossing, er zijn meerdere oplossingen mogelijk. Welke oplossing je kiest is afhankelijk van de te volgen online strategie. Daarin wordt gedefinieerd welke ambitie de organisatie heeft welke meerwaarden kan ik hiermee creëren voor mijn bezoekers en hoe die te bereiken. Het budget speelt daar eveneens een rol bij. Vaak zien we een gefaseerde mobiele media implementatie.Het uitstippelen van een groeipad maakt de fasering inzichtelijk. Bij het definiëren van het groeipad worden we geleid door de factoren kwaliteit, wens, tijd en geld. Het groeipad kan helpen bij het maken van afwegingen aangaande de investering.

Dit artikel schreef  Norbert Raupp in 2013.

Update

29-10-2015 Vandaag de Mobiele Snelheidstest Top 200 NL Bedrijven 2015, Lees de blog. Bekijk de infographic.
22-10-2015, Vandaag is FonQ trots. Ecomerce kopt FonQ maakt site volledig responsive!
Wanneer gaan ze nu eens anders denken?  Eerst klantcentraal en daarna Mobiel first.